+302109506692

Personal Branding (Προσωπική Επωνυμία)

 

 

Η επωνυμία ως κλάδος του εμπορικού μάρκετινγκ

 

Το branding (ή καλύτερα σε μετάφραση η «επωνυμία» στα ελληνικά) είναι ένας όρος του μάρκετινγκ που σχετίζεται με την εικόνα που εκπέμπει μια επιχείρηση. Η επωνυμία είναι μια υπόσχεση αξίας που αναμένει ο καταναλωτής ότι θα λάβει από την επιχείρηση.

 

Για παράδειγμα περιμένουμε από την BMW ποιοτικά και πολυτελή αυτοκίνητα, από την Ferrari υπερπολυτελή sport οχήματα, από την Fiat οικονομικά αυτοκίνητα, από την Toyota υψηλή ποιότητα και καλούτσικη τιμή και από την Volvo υψηλή ασφάλεια.

 

Εάν τώρα ξεκινήσει η BMW να πουλάει φθηνά αυτοκίνητα, η Volvo μόνο sport αυτοκίνητα και η Fiat μόνο πολυτελή και ποιοτικά, τότε θα διαπιστώσουμε ότι δεν θα εμπιστευτούμε καμιά από αυτές τις επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι ότι η εικόνα που έχουμε ως καταναλωτές δεν συνάδει με αυτό που μας προτείνουν, επομένως χάνουμε την εμπιστοσύνη μας.

 

Το branding λοιπόν συνεπάγεται εμπιστοσύνη, είναι αυτή η προσδοκία που έχουμε στο μυαλό μας και αναμένουμε να καλυφθεί.

 

Το χτίσιμο της επωνυμίας δεν πρέπει να συγχέεται με την διαφήμιση. Για την επωνυμία απαιτείται μακροχρόνια και συστηματική προσπάθεια, η οποία μπορεί να ξεκινά από τη διαφήμιση, ωστόσο συνδέεται περισσότερο με τη διαχρονική εμπειρία του πελάτη από την επαφή με την επιχείρηση και τα προϊόντα της.

 

 

Ποια η ιστορική εξέλιξη της προσωπικής επωνυμίας;

 

Αρκετοί μελετητές εκτιμούν ότι οι ρίζες της προσωπικής επωνυμίας βρίσκονται σε κάποια από τα πρώτα διάσημα βιβλία αυτοβοήθειας όπως το “Think and Grow Rich” του Napoleon Hill και το «How to Win Friends and Influence People” του Dale Carnegie.

 

Ο ακριβής όρος πάντως φαίνεται να πρωτοχρησιμοποιήθηκε σε ένα άρθρο του Tom Peters το 1997 με τον τίτλο “The Brand called You”, που θα πει σε μετάφραση «Η επωνυμία που ονομάζεται Εσύ».

 

Έκτοτε η χρήση του όρου συνεχώς αυξάνεται. Μία από τις τελευταίες ενδείξεις για ζήτηση τέτοιων υπηρεσιών είναι ότι μεγάλα πανεπιστήμια έχουν εξειδικευμένα μαθήματα πάνω στην προσωπική επωνυμία.

 

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην πλατφόρμα Coursera.org προσφέρονται οι σειρές μαθημάτων “Introduction to Personal Branding” από το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια και “Strategic Self-Marketing and Personal Branding” από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης.

 

Η προσωπική επωνυμία πάντα ήταν σημαντική και μάλιστα μεγάλες επιχειρήσεις ήδη από παλιά πλήρωναν εξειδικευμένους συμβούλος για να βελτιώσουν την εικόνα των μεγαλοστελεχών τους.

 

Αυτό που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είναι ότι οι εταιρίες ζητάνε πλέον υπηρεσίες προσωπικής επωνυμίας και για ιεραρχικά κατώτερα στελέχη τους. Ο λόγος είναι ότι οι δουλειές κλείνονται από ανθρώπους, οπότε μια καλή εικόνα ενός στελέχους βοηθάει και την ίδια την επιχείρηση.

 

 

Offline και Online Branding. Ο Ρόλος της Μόχλευσης.

 

Η προσωπική επωνυμία χτίζεται σταδιακά μέσα από τις δράσεις της ζωή μας και στον πραγματικό κόσμο αλλά και στον ψηφιακό – ηλεκτρονικό κόσμο. Υπάρχουν βέβαια ακόμη και σήμερα πολλοί άνθρωποι με ισχυρή προσωπική επωνυμία, οι οποίοι ωστόσο δεν έχουν καμία ηλεκτρονική παρουσία (προσωπική σελίδα ίντερνετ ή λογαριασμό σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης).

 

Αυτοί έχουν καταφέρει να χτίσουν μέσα στα χρόνια μέσω του επαγγέλματός τους, μέσω της παρουσίας τους σε μέσα ενημέρωσης ή και μέσω διάσημων περιστατικών στα οποία αναμείχθηκαν μια στιβαρή εικόνα η οποία δεν έχει καμία ανάγκη να προβληθεί και μέσα από τον ψηφιακό κόσμο.

 

Παρόλ’ αυτά βλέπουμε τα τελευταία χρόνια ότι η προσωπική επωνυμία μπορεί να χτιστεί πολύ πιο γρήγορα και αποτελεσματικά μέσα από τη μόχλευση του ηλεκτρονικού κόσμου.

 

Πλέον η επωνυμία είναι ευκολότερη από ποτέ.

 

Γράφουμε ένα μήνυμα στο Facebook και το βλέπουν αυτόματα 500 ή και 1000 άτομα. Παλιά θα έπρεπε να τους καλέσουμε όλους μαζί σε μια πλατεία και γενικά όλες οι ενέργειές μας θα ήταν ένας-προς-έναν.

 

Μπορούμε να ανεβάσουμε σε βίντεο την παρουσία μας σε ένα γεγονός και αυτό να γίνει διαθέσιμο για όλους, χωρίς να περιμένουμε από κάποιο μέσο μαζικής ενημέρωσης να μας προβάλει.

 

Επίσης, όλο το ηλεκτρονικό υλικό είναι διαθέσιμο σε μεγάλο βάθος χρόνου, κάτι που επίσης δε συνέβαινε παλιά. Μια ομιλία μας ή ένα κείμενό μας που ανεβαίνει ηλεκτρονικά σήμερα προβάλει το μήνυμά μας για πολύ καιρό (ίσως και για πάντα), γιατί δεν κοστίζει ιδιαίτερα η ηλεκτρονική αποθήκευση.

 

Στη σύγχρονη εποχή πλέον η ψηφιακή μας εικόνα δεν αποτελεί τη μεταφορά του πραγματικού κόσμου στον ηλεκτρονικό κόσμο. Ο ψηφιακός κόσμος είναι τόσο δυνατός που επηρεάζει καθοριστικά τον πραγματικό κόσμο.

 

Αυτός είναι και ο λόγος που η Προσωπική Επωνυμία ανεβαίνει συνεχώς σαν έννοια.

 

 

Τι απαιτείται για το χτίσιμο καλής Προσωπικής Επωνυμίας;

 

Τέσσερα χαρακτηριστικά απαιτούνται: Ξεκάθαρος Στόχος, Διαφορετικότητα, Αυθεντικότητα και Συνέπεια.

 

Α) Στόχος

 

Ένα πρώτο μεγάλο ερώτημα είναι πάντα το τι θέλουμε να πετύχουμε. Σε ποιους απευθυνόμαστε και γιατί.

 

Πρέπει να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα τόσο των προσωπικών όσο και των επαγγελματικών μας στόχων. Εδώ ξεχωρίζουμε τα σημαντικά θέματα από υποδεέστερες προτεραιότητες.

 

Αυτό απαιτεί βαθιά αυτογνωσία και ψυχολογική δουλειά με τον εαυτό μας. Σε αυτό το στάδιο αντιλαμβανόμαστε τις προτεραιότητες μας και έτσι εναρμονίζουμε τις ενέργειές μας, ώστε να οδηγούν συνεχώς σε ένα σκαλί παραπάνω προς την επίτευξη του στόχου μας.

 

Η προσωπική επωνυμία είναι αυτό που περιμένουν οι άλλοι από μας, οπότε πρέπει πρώτα εμείς να ξεκαθαρίσουμε τι θέλουμε να προσδοκούν οι άλλοι από εμάς.

 

Δύο καλά ερωτήματα για να μας βοηθήσουν να απαντήσουμε είναι: «Για ποιο πράγμα θα ήθελα να είμαι γνωστός;» και «Ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί άνθρωποι που θα ήθελα να δουν αυτήν την εικόνα μου;»

 

Β) Διαφορετικότητα

 

Η προσωπική επωνυμία συνεπάγεται μία μοναδική πρόταση αξίας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε ξεχωριστοί σε κάτι δημιουργώντας ωφέλεια για το σύνολο.

 

Απαιτείται να είμαστε διαφορετικοί, έτσι ώστε όταν κάποιος σκέφτεται το θέμα για το οποίο είμαστε οι ειδικοί, να απευθύνεται χωρίς δεύτερη σκέψη σε εμάς.

 

Πρέπει να μαθαίνουμε συνεχώς, να γνωρίζουμε τις τελευταίες τάσεις, να ενημερώνουμε για έκτακτες ειδήσεις και για σημαντικές αλλαγές στον κλάδο μας. Είναι μια διαδικασία που δεν σταματάει ποτέ. Συνεχώς αυτοεκπαιδευόμαστε και διαρκώς τελειοποιούμαστε.

 

Δύο καλές ερωτήσεις για αυτόν τον τομέα είναι: «Τι με κάνει μοναδικό;» και «Τι ξεχωριστό κάνω εγώ που ελάχιστοι άλλοι κάνουν;»

 

Γ) Αυθεντικότητα

 

Η προσωπική επωνυμία δεν πρέπει να συγχέεται με την αυτοπροβολή.

 

Επειδή ακριβώς η επωνυμία συνδέεται με μια υπόσχεση που εκλαμβάνουν οι άλλοι από εμάς, πρέπει με συνέπεια να εκπληρώνουμε τις προσδοκίες τους.

 

Ο μόνος τρόπος για να γίνεται αυτό είναι να συνδέεται η εικόνα μας με τον πραγματικό μας εαυτό. Κι αυτό συμβαίνει μόνο όταν μπορούμε να εκφραστούμε αυθεντικά.

 

Μόνο με ειλικρίνεια μπορούμε να είμαστε διαρκώς αυθεντικοί. Επίσης, η προβολή ενδιαφερόντων μας, και άλλων στοιχείων της προσωπικότητάς μας, μας κάνει να φαινόμαστε πιο ανθρώπινοι. Κάτι που σημαίνει ότι είμαστε πιο προσιτοί, δηλαδή άνθρωποι που εμπιστεύονται οι άλλοι πιο εύκολα.

 

Ένα ερώτημα για να κατανοήσουμε την αυθεντικότητά μας είναι: «Ζω όντως σύμφωνα με την προσωπική επωνυμία που έχω στόχο να προβάλλω;»

 

Δ) Συνέπεια

 

Συνέπεια εδώ είναι η ευθύνη που έχεις να εκπληρώνεις συστηματικά τις προσδοκίες των άλλων. Να είσαι ο ηγέτης στον τομέα σου, που φέρνει ορατά αποτελέσματα και υπηρετεί τους άλλους.

 

Μάλιστα η συνέπεια πρέπει να είναι τέτοια ώστε να ικανοποιεί ακόμη και υποσυνείδητες προσδοκίες και αν είναι δυνατόν να εντυπωσιάζει με τα επιτεύγματα.

 

Ο ηγέτης μοιράζεται τη γνώση που έχει και βρίσκεται εκεί για τους άλλους. Πάντα θα είναι εκεί και δεν θα διαψεύσει ποτέ την εικόνα του.

 

Μια καλή ερώτηση για την συνέπεια είναι: «Θα είμαι πάντα ορατός και διαθέσιμος να βοηθήσω τους άλλους;»

 

 

Elevator Pitch – Η σύντομη παρουσίαση στον ανελκυστήρα

 

Ένας οργανωμένος στόχος όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών είναι να μπορεί κάποιος να κάνει μια σύντομη παρουσίαση του εαυτού του περιλαμβάνοντας μέσα σε 30 δευτερόλεπτα όλα τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της εικόνας του.

 

Αυτή η σύντομη αυτοπαρουσίαση λέγεται στα αγγλικά “elevator pitch” και είναι κατ’ ουσίαν η περιγραφή του ποιοι είμαστε και τι θέλουμε να πετύχουμε, που μπορεί να γίνει μέσα σε ένα ασανσέρ, όταν βρεθούμε τυχαία με έναν άνθρωπο που είναι μοναδική μας ευκαιρία να τον έχουμε μπροστά μας.

 

Και για να το συνδέσουμε με την προσωπική μας επωνυμία, μπορούμε να πούμε ότι έχουμε κάνει πετυχημένο personal branding, όταν αυτό το elevator pitch μπορεί να το πει και ένας φίλος μας προς έναν τρίτο για εμάς.

 

Για παράδειγμα να πει για εμάς: «Ο φίλος μου ο Πέτρος είναι ο πιο προχωρημένος τεχνολογικά δικηγόρος που υπάρχει. Με βαθιά γνώση της ψυχολογίας των καταναλωτών και με εξαίρετη αντίληψη όλων των επιχειρηματικών παραμέτρων. Πρέπει να τον γνωρίσεις.»

 

Εάν αυτός είναι ο στόχος που έχουμε θέσει για την προσωπική επωνυμία και το λέει τόσο απλά και ξεκάθαρα ο φίλος μας σε έναν τρίτο, τότε είμαστε απολύτως πετυχημένοι στο personal branding μας.

 

 

Ορισμός

 

Personal Branding λοιπόν είναι η προσδοκία ότι ένας άνθρωπος θα προσφέρει αυθεντικά και με συνέπεια τη δική του ξεχωριστή πρόταση αξίας, δηλαδή το δικό του όφελος για τους συνανθρώπους.

 

 

Personal Rebranding – Επαναπροσδιορισμός της Επωνυμίας

 

Στη σύγχρονη εποχή όπου τα πάντα αλλάζουν με γρήγορους ρυθμούς ίσως είναι πιο αναγκαίο από ποτέ να κατανοήσουμε τους κανόνες για έναν γρήγορο κι αποτελεσματικό επαναπροσδιορισμό της εικόνας μας.

 

Δυστυχώς όμως το rebranding είναι μια δύσκολη διαδικασία, διότι εμείς κρίνουμε τον εαυτό μας από αυτό που αισθανόμαστε ότι μπορούμε να πετύχουμε, ενώ οι άλλοι μας κρίνουν από αυτά που έχουμε κάνει στο παρελθόν μας.

 

Το καλύτερο rebranding είναι ένα αφήγημα συνεπές με το παρελθόν. Είναι μια πειστική ιστορία που εξηγεί την εξέλιξη. Το ριζικό rebranding δεν είναι εύκολο να πείσει, διότι οι εικόνες των άλλων από το παρελθόν δεν ξεχνιούνται εύκολα.

 

Οπότε καταρχήν πρέπει να δημιουργήσουμε ένα αφήγημα που να εξηγεί συνοπτικά την εξέλιξη ή τον μετασχηματισμό από την παλαιότερη κατάσταση στην καινούρια.

 

Και κατά δεύτερον απαιτείται συνεχής επανεκπαίδευση γνωστών και φίλων, ώστε να γνωρίσουν και εμπεδώσουν γρήγορα τον νέο μας εαυτό.

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ:

  1. Γράψε πέντε χαρακτηριστικά σου που πιστεύεις ότι περιμένουν οι άλλοι από σένα.

 

Ρώτα μετά πέντε ανθρώπους που σε ξέρουν καλά (φίλους ή συγγενείς) ποια δύο πράγματα περιμένουν από σένα. Γιατί θέλουν να συνεργάζονται μαζί σου;

 

  1. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω γράψε μέσα σε 30-40 λέξεις το elevator pitch σου.

 

Γράψε ποιος είσαι και τι θέλεις να πετύχεις. Γράψ’ το και ξαναγράψ’ το. Όσες φορές χρειαστεί μέχρι να σε ικανοποιεί το αποτέλεσμα.

 

Μετά δράσε στη ζωή σου σύμφωνα με αυτό, μέχρι να αρχίσουν να το λένε και οι άλλοι.

 

 

Συμπεράσματα

 

Η ηλεκτρονική εποχή διευκολύνει και επιταχύνει τη δημιουργία προσωπικής επωνυμίας.

Η πληροφορία είναι διαθέσιμη για πολύ καιρό και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρονται για μεγάλη μόχλευση.

 

Επειδή ακριβώς τα γραπτά μένουν, μπορούν να λειτουργήσουν είτε προς όφελός μας είτε εναντίον μας.

Είναι σημαντικό να αποφεύγονται χοντρά λάθη στο διαδίκτυο, γιατί υπάρχει σοβαρή πιθανότητα αυτό που δημοσιεύουμε να μείνει για πάντα.

 

Ακόμη κι αν γίνουν λάθη, μπορούμε πάντα να κάνουμε rebranding, δηλαδή να επαναπροσδιορίσουμε την εικόνα μας.

Η ιστορία μας πρέπει να είναι πειστική εξηγώντας την εξέλιξή μας.

 

Οι άνθρωποι συγχωρούν, αλλά ακόμη κι αν δε συγχωρούν, ξεχνούν.

Σε κάθε περίπτωση το αφήγημά μας πρέπει να διαθέτει τα τέσσερα κύρια χαρακτηριστικά της καλής προσωπικής επωνυμίας. Δηλαδή να έχει:

 

α) Ξεκάθαρη στόχευση

β) Μοναδικότητα

γ) Αυθεντικότητα και

δ) Συνέπεια

 

 

Στο FinancialAdvisor.gr προσφέρουμε υπηρεσίες personal branding στα πλαίσια του τομέα αυτοβελτίωσης. Φυσικά η Προσωπική Επωνυμία συνδέεται άρρηκτα καταρχήν με την αυτογνωσία (καθώς πάνω σε αυτήν θα χτίσουμε το μήνυμά μας) και με την αυτοπεποίθηση, καθώς μέσω αυτής ενδυναμώνεται το μήνυμά μας.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Personal Branding συνδέεται επίσης και με μια άλλη διαθέσιμη υπηρεσία μας, το Business Coaching που αναλύεται στο τμήμα των Συμβούλων Επιχειρήσεων.

 

Για οποιαδήποτε πληροφορία επικοινωνήστε μαζί μας στο +30 210-9506692 ή μέσω email στο info@financialadvisor.gr.